Učenie

Zenové učenie po troškách


Zenové učenie vždy mieri priamo do našej mysle práve v tomto momente, k nášmu pravému Ja.

Aby sme dosiahli pochopenie a pomohli všetkým cítiacim bytostiam.

Čo robím práve teraz? 


Zenové učenie nás vždy vracia k tomu, čo možno nazvať "svet tohto momentu".

Tento moment je veľmi dôležitý.

Je v ňom obsiahnuté všetko - nekonečný čas aj nekonečný priestor. Je v ňom pravá cesta, pravda aj správny život.

V tomto jedinom momente je všetko a mimo neho nie je nič.

Ak získame tento moment, už máme všetko.

To je zen.

Otázky a odpovede


Zen a Budo - umenie cesty nespočíva v boji 


Zenový kruh - vysvetlenie zenového učenia pomocou kruhu
kruh

Veľká otázka života a smrti - zenový majster Dae Kwang

slovníček pojmov

zen a ... ekológia, drogy, osvietenie





Komentáre k článku

12.02.2012 15:13:37

pedro.rizzi@azet.sk
Pekne,dobre,prospesne.Ja prave zacinam s budhizmom a potrebujem,aby mi niekto napisal,ci jestvuje nejaka "sväta"kniha Budhizmu-tak ako maju napr.Moslimovia Koran,krestania bibliu a pod.+ci sa povazuju vsetci budhisti za bratov a sestry. Za odpoved vopred dakujem.


13.02.2012 07:59:46

Admin - Dušan
Ahoj, gratulujem k rozhodnutiu začať s buddhizmom, ale zdá sa, že buddhizmus s tebou začal skôr :) Najsvätejšou knihou je tvoja vlastná myseľ a najvyššou modlitbou je otázka: "Čo je to?" resp. "Kto som?" :) Čiže zen (rovnako ako aj buddhizmus) znamená pochopiť kto som a čo s tým potom... A keďže väčšina sa začína venovať zenu práve kvoli tomu, že u nich táto otázka povstane dosť intenzívne, tak preto som napísal, že pred tým, než si ty začal s buddhizmom, začal skôr on s tebou ;)


06.05.2012 12:20:16

jacki chan
idioti kedi pochopite ze treba verit v evanielijum to je skutocna viera lebo budhizmus hlada len pokoj na zemi ake zazraki urobil budha no ake ale za to jezis kristus urobil vela zazrakov pokoj svami


06.05.2012 23:04:16

Admin - Dušan
Drahy jacki chan, ked takto pises, asi si dost mimo pokoja a v riadnom strese. V tomto by ti mohla pomoct zenova meditacia, ked zjavne tvoja viera na to nestaci.


30.05.2012 16:01:52

Michaela
Admin to pekne napísal. A hlavne pravdivo, že buddhizmus s tebou začal skôr ako ty s ním. Aj so mnou začal - moje podvedomie vždy inklinovalo k buddhizmu, ja som ho počula, ale nepočúvala. No asi pred mesiacom sa mi dostala do ruky kniha od zenového majstra Osha, ktorá sa mi veľmi zapáčila a preto som sa rozhodla ďalej sa zaujímať o buddhizmus. Síce som ešte začiatočník, ale už teraz viem, že toto je pre mňa to, čo som vždy hľadala, to čo ma napĺňa. Celkovo som šťastnejšia, vyrovnanejšia, čo mi potvrdilo už aj veľa ľudí. :)


10.09.2012 21:36:11

Budha1984
budhizmus chapem len sem iného nazoru mäso jist načo zabit zabit zviera ma zysel nebo prečo ludia valčia nenavist maju a ego prečo tolka nenavist a namyslenost a tak ma zmysel pre život prečo ludia nemožu žit harmonii?


11.09.2012 07:52:38

Admin - Dušan
Jeden zo 4 veľkých sľubov znie, Buddhova cesta je nepochopiteľná, sľubujem, že ju dosiahnem. Dosiahnem, čiže ňou budem kráčať, praktizovať ju, t.j. moja životná cesta sa zjednotí s cestou Buddhu. Takže ako môžeš chápať buddhizmus, keď je nepochopiteľný? :) Keď však ľudia pôjdu cestou buddhu, tak táto cesta je už harmóniou, nič viac netreba.


05.11.2012 16:06:11

Gabriel
Zdravím, chcem sa opýtať, či neviete o niekom , kto sa týmto zaoberá v Poprade a okolí. Ďakujem


06.11.2012 08:03:16

Admin - Dušan
V Poprade momentálne nemáme žiadnu skupinu, ale keď vás to oslovilo, mohli by sme prísť spraviť prednášku, keď ju zorganizujete a možno sa skupina vytvorí...


06.11.2012 10:44:41

Gabriel
Ďakujem, pouvažujem o tom. Skôr som sa však chcel pridať k nejakej zabehnutej skupine so skúseným učiteľom. Neviem ako by to fungovalo, keby tam boli sami začiatočníci.


06.11.2012 11:06:26

Admin - Dušan
Fungovalo by to rovnako ako pred 20 rokmi v Kosiciach a v Bratislave :) skoro kazda zenova skupina takto zacina. Vy budete mat jednu velku vyhodu, ucitela mate 100km od vas v KE. My sme mali na zaciatku najblizsieho ucitela cez 500km - vo Varsave :) Ked je snaha, tak je vsetko...


14.11.2012 11:38:42

Erik
Takže, ako náš zakladajúci učiteľ, zenový majster Seung Sahn, stále hovoril, „Dúfam, že len pôjdete priamou cestou neviem, ktorá je jasná ako priestor, čoskoro dosiahnete osvietenie a zachránite všetky bytosti od utrpenia.“ Dobrý deň prajem, ako mám prosím uchopiť túto vetu? Zavítal som na stránky a rozumiem kruhovému učeniu oslobodenia mysle, ale ako moja slobodná mysel zachráni všetky bytosti od utrpenia? Alebo už nebue existovať "moja mysel" a takto prejde na všetky bytosti? Veľmi Vám ďakujem za vysvetlenie. S pozdravom Erik z Bratislavy


16.11.2012 09:29:53

Admin - Dušan
Ahoj Erik, ako ti môžem pomôcť?


10.02.2013 01:15:36

Budha1984
Malo kto pochopí čo učenie Budhstické malo kto nás pochopí ludia čo maju harmoniu matke zem citia podstatu i prečo egzistovat maju vnímanie iné ako večina ludi maju samotnú mudrost budhistickú


05.04.2013 19:47:37

ch.matovic@gmail.com
Reagujem na človeka s nickom jacki chan. Zázraky neexistujú sú len veci ktoré len nevieme vysvetliť.


09.05.2013 10:36:43

kubo
Ahojte, rád by som sa pridal k budhizmu, ale neviem ako. Velmi ma oslovilo a chcel by som nájsť vnútorný pokoj. Ďakujem za rady


09.05.2013 10:40:33

Admin - Dušan
Ahoj Kubo, si odkiaľ. Lebo máme centrá a skupiny vo viacerých mestách a najlepšie by bolo aspoň začať osobným stretnutím.


09.05.2013 19:50:22

kubo
Bratislava okolie. Čiže do BA sa nemám problém dostať


09.05.2013 20:08:15

Admin - Dušan
Napiste, prosim na bratislava@kwanumzen.sk a dohodnite sa na stretnuti. Pekny den.


10.06.2013 08:36:38

Anton Ján Potanko
Pokoj s každým + Všetkým, úprimne hľadujucim pokoj sa za nadávky a vyjadrenie jacki chana v mene Rímsko katolickej cirkvi ospravedlňujem. Spolu kráčame po tejto zemi aby sme si navzájom pomahali. V každom z nás je odtlačok tváre Stvoriteľa, aby sme v druhom videli jeho tvýár musíme prestať pozerať na seba. S úctou a vyprosovaním požehnania všetkym deťom zeme na príhovor Kráľovnej neba ostáva MUDr. Anton Ján Potanko MKS


15.05.2014 13:05:14

Janko
Mier s Vami, poslednou dobou si ma našla cesta zen budhizmu. Za to ďakujem. Ale chcem sa spýtať ci existuje nejaká skupina ludí aj na Orave, ktorý sa stretávajú alebo kde je najbližšia skupina. Dakujem za odpoved


15.05.2014 13:47:36

Admin - Dušan
Pokiaľ viem, na Orave nie je žiadna skupina. Najbližsie mame jedného člena v Liptovskom Mikuláši, ale on chodieva pracovať do zahraničia, takže je doma len miestami. Avšak keď to pociťujete ako svoju naozajstnú Cestu, môžme to spraviť tak, ako sa to robí zakaždým, keď sa objaví takáto silná požiadavka. Pokúste sa zorganizovať prednášku v nejakom meste u vás na Orave a my radi prídeme aj s našim učiteľom a dáme verejnú reč dhramy. Keď po prednáške sa objavia ľudia, ktorí by si to chceli vyskúšať, môžte sa dohodnúť na pravidelných stretnutiach zo začiatku možno len raz do týždňa a skúšať meditovať spoločne a založiť novú skupinu. Len týmto spôsobom vznikla skupina aj v Košiciach aj v Bratrislave a aj vo viacerých iným mestách na Slovensku. Samozrejme, potom by ste sa zúčastňovali ústraní, ktoré organizujeme pravidelne raz do mesiaca buď v Košiciach alebo v Bratislave a takto by ste mohli posilovať svoju praktiku aj vašu zenovú skupinu. Je teraz len na vás, či sa do toho chcete pustiť :) my vám vieme pomôcť s mnohými vecami a radmi.


04.08.2014 11:22:26

avoid
Dobrý deň, mám 15r, od malička mi mamina vstepovala do hlavy katolictvo, No lenže uz dlhsi cas mam pocit akoby sa mi otvorili oci a nechcem verit slepo, Preto by som chcel prejst na zen budhizmus. Neviem ci to nieje v mojom veku tazke ale toto je smer ktory ma vystihuje. Poradite mi ako by som mal zacat?


04.08.2014 11:34:15

Admin - Dušan
Ahoj, ako sa hovorí, nikdy nie je neskoro :) takže ani v 15 rokoch :D A gratulujem k tovojmu vlastnému rozhodnutiu. Určite by si mal aspoň trochu vyskúšať zenové cvičenia, aby si sa mohol na to pozrieť z pohľadu vlastnej nskúsenosti a nie len nejakých kníh o zene. Odkiaľ si?


04.08.2014 22:48:38

avoid
Som z Levíc..


05.08.2014 07:13:15

Admin - Dušan
OK, asi by bolo lepšie začať tak, žeby si absolvoval nejakú prednášku a najlepšie aj cvičenie v našom zenovom centre, či už v BA alebo v KE, kde by si sa naučil čo a ako cvičiť, pretože zen je hlavne o cvičení. Mohol by si takúto cestu absolvovať?


05.08.2014 07:38:06

avoid
V tom nieje problem ale skôr v tom ze rodicia su proti tomuto nazoru takze urcite by som nemal dovolene na to ist..


05.08.2014 08:11:44

Admin - Dušan
Jasne. Da sa aj na diaľku :) Najprv si pozri trochu učenia od nášho skvelého majstra Olega Poep Sa Nim-a (Poep Sa Nim znamená titul majster dharmy v preklade): https://www.youtube.com/watch?v=9TsqP2ZqcCo a potom: https://www.youtube.com/watch?v=Pm7zhQ6LUHQ a tiez celá prednáška: https://www.youtube.com/watch?v=nH0mG0e4aow


05.08.2014 18:29:45

avoid
Dakujem pekne za radu..


11.10.2014 00:29:39

RastO
Dobry den. Svoju prvu knihu o budhizme som precital vo svojich 13 rokoch a po prvej vete som sa s nou stotoznil. Zacal som sa tomu viacej venovat a precital vela knih. Skusal som aj meditovat a niekedy mi to aj celkom islo. Raz sa mi stalo ze som zaspal a zobudil som sa 2 metre dalej od miesta kde som zacal a snival sa mi sen velmi neprijemny ako keby mi nejaka energia vrtala a vybrusovala zuby, prial som si koniec a nakoniec som sa aj zdesene zobudil. Bolo to dost neprijemne ale vedel som ze to bola moja nepozornost ktora ma tam dostala. Vedel som ze potrebujem pomoc niekoho kto by mi ukazal ako s tym zacat a prechadzat. Zial nikoho som nestretol a ani nehladal co bola v podstate moja chyba pretoze som v tom citil zmysel svojho zivota a vedel som ze je to spravna cesta. Mal som 20 ked som odisiel zo svojej krajiny za zarobkom. Teraz mam 32 a pocit premarnenych 12 rokov pretoze sa mi zda ze stojim na mieste a postupne degradujem na nieco co ani sam nepoznam. Pocit volania je stale silnejsi no neviem ako zacat. Zijem v Londyne uz nejake roky je tu vela ludi ale nepoznam nikoho s mojim zmyslanim, teda aspon nie slovensky hovoriaceho a mne slovencina velmi vyhovuje (nieze by som nevedel anglicky). Neviete mi s tym dako pomoct ? Myslim odkazat na niejakych ludi tu v uk ? Dakujem


11.10.2014 15:37:56

Admin - Dušan
Ahoj. Existuje zenové centrum v Londýne - centrum našej školy Kwan Um. Nevedie ho síce Slovenka, ale Poľka :) Myslím však, že budeš veľmi spokojný tu je link: http://londonzencentre.co.uk


12.10.2014 00:06:07

RastO
Zdravim. Polku mam priatelku tak po polsky trochu viem :) Dakujem pekne za odpoved kazda rada moc pomoze. Prajem vam vela uspechov


17.01.2015 23:49:57

Peto
ahoj Dusan.k literature o zene a o budhizme som sa dostal prvy krat asi pred 16mi rokmi.skusal som mnoho krat meditovat.okusil som ten pokoj,no trvalo to vzdy len chvilu.tuzil som zazivat ten pokoj castejsie.snazil som sa ignorovat svoje ego,lenze zas len svojim egom. potom som ale menej odolny voci vlastnym ziadostivostiam a nemam pod kontrolou svoje myslienky.az ked som sa stotoznil par rokov dozadu so svojim egom(s tym,co neviem kto je)som sa stal sam sebe panom.prave tym egom nepustim k sebe uzkost,depresiu,viem potlacit strach.svojim sposobom som vyrovnany,no chyba mi ten pokoj,ktory som zakusil pri meditacii.ten bol skutocny,tento co mam je strojeny,hrany,nestaly ako kazda myslienka proti ktorej bol vybudovany.teraz sa mi uz velmi nedari meditovat.neviem sa uz tak pustat svojho ja.neviem sa uvolnit.vedeli by sta ma naucit uvolnit sa a spravne meditovat?este mam otazku.preco si tak potrpite na "vasu skolu"?myslim tym historiu,patriarchov alebo ze vy hovorite koanu kong-an.nie je to pri zene uplne jedno?pri vsetkej ucte,nezaujima ma historia vasej skoly,ale vdacne by som prijal pomoc.


19.01.2015 10:56:21

Admin - Dušan
Ahoj, najlepsie by bolo sa stretnut osobne, odkial si? Mame centra v Kosiciach a v Bratislave. Keby nebolo skoly, tak by tu nebol ani nik, kto by ti mohol odpovedat :) … a pises, ze je to pri zene jedno, ci sa tomu hovori "koan" alebo "kong-an", tak preco mas ty problem s "kong-anom"? ;)


23.01.2015 20:15:30

Paťo
Dobrý den.Chcem povedať,že chápem Avoida,lebo mám ten istý problém čo on.Mám 14.


23.01.2015 20:17:21

Admin - Dušan
Ahoj Pato, odkial si?


23.01.2015 20:27:47

Paťo
Zo Starej Turej. To je malé mesto pri Novom meste nad Váhom.


24.01.2015 12:10:51

Paťo
Chcem sa ešte opýtať či to, že musim chodiť kvoli rodičom do kostola, nejako ovplivní praktizovanie zenbuddhizmu?


24.01.2015 15:24:05

Admin-Dušan
Ahoj. A ako ptaktizujes zen?


24.01.2015 19:14:59

Paťo
Myslel som v budúcnosti.


26.01.2015 15:30:10

Admin - Dušan
Praktizovanie zenu znamená vlastnou skúsenosťou sám v sebe zažiť najhlbšiu podstatu svojho bytia. Tento zážitok prináša "pocit"/skúsenosť jednoty podstaty všetkých bytostí a z toho plynie absolútne prirodzený súcit a láska voči všetkým bytostiam. Len takýto zážitok dokáže naozaj pomôcť tvojmu životu aj životu všetkých okolo teba. Čiže toto nemá vôbec nič spoločné s chodením/nechodením do kostola, ani s vierou/nevierou, lebo viera je len myslenie, len názor, ALE skúsenosť vlastnej podstaty je skúsenosť, čiže mimo myslenia, mimo názorov. Preto, keď sa raz naozaj odhodláš praktizovať zen, čiže cvičiť techniky, ktoré ťa k takémuto zážitku dovedú, všetko bude závisieť len od tvojho odhodlania a tvojej motivácie. Držím palce, aby si s tým začal čo najskôr, lebo 14 rokov nie je žiadnou prekážkou pre praktizovanie zenu :)


26.01.2015 15:32:42

Admin - Dušan
Inak, prečítaj si našu brožúrku pre mládež: http://www.kwanumzen.sk/web_object/Mladez.pdf


26.01.2015 16:33:01

Paťo
Ďakujem za radu.


08.02.2015 15:47:05

Peter
Dobrý deň Chcem sa prosím vás spýtať; v knižke Tri pojednání o zen budhizmu som čítal, že ktorísi róši keď videl ako sa jeho žiaci hádajú o tom, či mačka má alebo nemá budhovskú podstatu, tak povedal: dajte mi slovo zenu, ak nie, tak mačku rozrežem na polovicu. Žiaci boli ticho, nevedeli čo povedať, tak róši rozrezal mačku na polovicu. Zdôvodnenie: vraj aj inokedy, keď sa róšiho pýtali, či zvieratá majú alebo nemajú budhovskú podstatu, tak róši raz povedal, že majú, inokedy, že nemajú – ako bolo písané v tej knižke – vraj z dôvodu, že pravda je niečo nie trváce, niečo čo sa aj mení .... z tejto udalosti vznikol kóan, nad ktorým vymeditovali aj to, že mačku v skutočnosti rozrezali žiaci svojou otázkou či má alebo nemá budhovskú podstatu....... proste toto ani po rokoch nie som schopný vstrebať do srdca (citu), pripadá mi to voči tej mačke ako opak lásky , mám preto pochybnosti o zene, keď zenový spôsob myslenia dokázal priviesť róšiho k takému mierne povedané - márnemu činu. Keď Buddha povedal, že všetky živé bytosti majú budhovskú podstatu, tak som myslel, že to platí aj bude platiť vždy. Keď sa klaniame svojmu pravému ja, je dobré klanať sa aj svojmu ľavému ja; dá sa skrze poklonu svojmu ja klaniať aj tomu, od ktorého všetko vzišlo - Bohu? Prečo nie je dobré nikdy klamať? V úvode do zenovej meditácie (utorok a štvetok o 18) – tam naučíte človeka aj meditáciu zazen?


08.02.2015 15:47:09

Peter
Dobrý deň Chcem sa prosím vás spýtať; v knižke Tri pojednání o zen budhizmu som čítal, že ktorísi róši keď videl ako sa jeho žiaci hádajú o tom, či mačka má alebo nemá budhovskú podstatu, tak povedal: dajte mi slovo zenu, ak nie, tak mačku rozrežem na polovicu. Žiaci boli ticho, nevedeli čo povedať, tak róši rozrezal mačku na polovicu. Zdôvodnenie: vraj aj inokedy, keď sa róšiho pýtali, či zvieratá majú alebo nemajú budhovskú podstatu, tak róši raz povedal, že majú, inokedy, že nemajú – ako bolo písané v tej knižke – vraj z dôvodu, že pravda je niečo nie trváce, niečo čo sa aj mení .... z tejto udalosti vznikol kóan, nad ktorým vymeditovali aj to, že mačku v skutočnosti rozrezali žiaci svojou otázkou či má alebo nemá budhovskú podstatu....... proste toto ani po rokoch nie som schopný vstrebať do srdca (citu), pripadá mi to voči tej mačke ako opak lásky , mám preto pochybnosti o zene, keď zenový spôsob myslenia dokázal priviesť róšiho k takému mierne povedané - márnemu činu. Keď Buddha povedal, že všetky živé bytosti majú budhovskú podstatu, tak som myslel, že to platí aj bude platiť vždy. Keď sa klaniame svojmu pravému ja, je dobré klanať sa aj svojmu ľavému ja; dá sa skrze poklonu svojmu ja klaniať aj tomu, od ktorého všetko vzišlo - Bohu? Prečo nie je dobré nikdy klamať? V úvode do zenovej meditácie (utorok a štvetok o 18) – tam naučíte človeka aj meditáciu zazen?


08.02.2015 18:10:10

Admin - Dušan
Ahoj. A otazka znie? :)


08.02.2015 19:00:26

Peter
Okrem tých viet s otáznikom, prešo róši zavraždil mačku? A má či nemá všetka zver buddhovskú podstatu?


09.02.2015 09:01:04

Admin - Dušan
Kong-an je o tom, ze ho potrebujes "nejako" vyriesit ty sam. Ked dam nejaku odpoved, tak zmysel kong-anu zabijem :) Je to ako vysvetlovat vtip, ked ho pochopis, tak sa smejes, ked ho nepochopis a musi ti ho niekto vysvetlit, tak sa s najvacsou pravdepodobnostou z vysvetlenia nezasmejes, tomu sa hovori pointa. Takze kong-any su o tom, ze sam na to musis prist - vtedy sa ta pointa objavi zrazu pred tebou a ty zistis: "Aha!!" Toto aha je ako to "zasmiatie" sa nad vtipom, ktoreho pointu pochopis. Takze nieze zbytocne by som ti nieco ohladom toho vysvetloval, ale este by to odo mna nebolo voci tebe fer ti to vysvetlovat, pretoze by som ten kong-an uz pre teba "zabil" a uz by ti nemohol nikdy pomoct. Aj keby som ti to dokonale vysvetlil, stale by to bolo len na urovni chapania (myslenia) a nie tvojho bezprostredneho zazitku, nieco ako by som ti namiesto ochutnavky manga len rozpraval o tom, ako to mango chuti, ze chuti tak a tak, ze sa to podoba na tu a tu chut - cize by si chapal, ako chuti, ale aj tak by si to nevedel a uz vobec by ta to neosviezilo a nenasytilo. Takze ja ti radsej necham moznost to mango naozaj zakusit, preto ti nebudem nic vysvetlovat. Praca s kong-anmi je velmi zaujimava technika/meditacia. Ale na to ti treba aspon trochu pravidelny styk s ucitelom. Ten ta nauci ako cvicit/meditovat, aj ako "pracovat" s kong-anmi. Takze ked sa ti podari prist na niektore z nasich cviceni, tak budes vediet, ako zacat. Len sa prv ohlas, prosim.


09.02.2015 15:32:13

Peter
ďakujem za odpoveď


09.02.2015 16:59:53

Peter
kong-anom je - aspoň pre mňa, je: prečo Ježiš dovolil zlým duchom z posadnutého človeka prejsť do čriedy svíň, a tie svine sa potom rozbehli do mora a tam zahynuly vo vodách mora(je mi ľúto tých svíň). Niekto povedal: nechajme to na Ježiša prečo to tak spravil; ale aj tak sa s láskou pozerám na tie svinky, ktoré sa stali obeťou zlých duchov a je mi ľúto ich strašnej smrti utopením...


11.02.2015 16:03:13

Peter
Len tak od veci, čo som čítal: Domáce zvieratá sú nám na to dané, aby nás učili láske, ľudskosti, aby nám pomáhali niesť časť našich problémov a z toho plynúcich chorôb – napríklad, že nie sme schopný niečo niekomu odpustiť a z toho sme chorí. Čím viac citových a duševných problémov má človek, tým viac má domácich zvierat – či už kúpených alebo jemu darovaných. Ľudia a ich domáce zvieratá majú často rovnaké choroby; keď človek získa silu odpustiť niečo "neodpustiteľné“ tak aj jeho choré domáce zviera sa z vysokou pravdepodobnosťou môže vyzdravieť. Keď človek hovorí o chorobe svojho zvieraťa, hovorí tým aj o sebe alebo o svojej rodine. Súhlasím, že možno neviem ako s tými kong-anmi začať, ako nad nimi meditovať! Môj život a životy iných možno ešte viac -sú ako prales protirečiacich sa informácii; rozmýšlam, že keď by som vedel riešiť kong-any, tak by som asi lepšie vedel riešiť/neriešiť otázky v mojom živote, na ktoré nikdy nezískam odpoveď (protirečenia náboženstiev a rôznych izmov a teórii, príčina vlastných chýb a chýb iných ...príčina svojej často zbytočnej urozprávanosti)


12.02.2015 09:12:03

Admin - Dušan
Ahoj. Píšeš, že domáce zvieratá sú nám dané na to, aby… Kto alebo čo nám ich dalo?? A načo sme boli daný my zvieratám? Aby sme ich vyhynuli? Aby sme ich zabíjali? To len ľudia si privlastňujú veci aj zvieratá, aj prírodu. Nie je tu nikto ani nič čo by niekomu niečo dal. A tak sa musíme správať aj k prírode aj k zvieratám, že nám nepatria, nie sú našim vlastníctvom, lebo nik, ani oni samy nám ich nedal, nedali. Jak k zvieratám aj k prírode sa musíme správať ako k partnerom a nie ako k vlastníctvu. Vidíme dnes ako to dopadne, ak sa k týmto veciam staviame ako k svojmu vlastníctvu. Takže si nič neprivlastňujme Keď zomrieme, všetko tu ostane. Keď sme sa narodili, nič sme nemali :) A čo sa týka kong-anou, je to presne tak, ako píšeš! Kong-an je len tréning pre riešenie situácii v živote :) práve na to ich aj používame.


12.02.2015 13:59:27

Peter
Súhlasím, a ďakujem


12.02.2015 13:59:30

Peter
Súhlasím, a ďakujem


14.02.2015 15:25:13

Peter
Prosím vás, Buddha povedal, že všetky zvieratá majú budhovskú podstatu. Prečo tomu bezvýhradne neveriť? Sme snáď osvietenejší ako Buddha? Viem Buddha povedal, že neverte mojim slovám len preto, že ich povedal Buddha, budte sami sebe svetlom. Ale aj tak, keď má človek budhovskú podstatu, tak prečo by ju nemali mať aj zvieratá a to všetky a vždy? ďakujem


15.02.2015 08:33:16

Admin - Dušan
Ahoj. Stále sa bavíme o tom, či zvieratá, či pes, či človek má buddh. podstatu, ale vieš, čo je tou buddh. podstatou?? Keď nie, tak nevieme, o čom sa bavíme :) to je to isté, ako keď sa ľudia hádajú o bohu, ale nik presne nevie, čo to je :))) takže buddh. učenie je v prvom rade tú podstatu dosiahnuť, nech je to čokoľvek a nech sa to volá akokoľvek - to je najpodstatnejšie :)


15.02.2015 10:16:32

Peter
Je to tak! Sám poriadne neviem čo je buddhovká podstata:-)


15.02.2015 10:16:34

Peter
Je to tak! Sám poriadne neviem čo je buddhovká podstata:-)


15.02.2015 13:56:54

Admin - Dušan
A prave o tom je zenove cvicenie - spoznat, zazit vlastnu podstatu... takze hor sa do cvicenia, lebo len rozdumovanie nam v tom nepomoze ;)


15.02.2015 17:26:03

Peter
Prosím Vás, v meditačnom centre Samádhi sa koná kwan um zen pravidelná meditácia - to je nejaká ďalšia skupina? V roku 2012 keď som potreboval, tak som nič nenašiel a teraz - až "prebytok"


16.02.2015 08:11:51

Admin - Dušan
Nepoznám také centrum, to bude nejaká iná škola. My také centrum nemáme.


07.05.2015 10:26:17

Pavol
Ahoj :) blíži sa leto a s ním aj nespočetné prechádzky po prírode. Máme dvoch štvornohých priateľov a už takmer každý deň im vyberáme z pod srsti kliešte. Mám otázku ohľadne karmy- príčiny a následku. Jeden z Buddhových sľubov znie nezabiješ. Ak rozumiem tomu, že to, čo sa deje je príčina a následok, ako môžem postupovať pri odstranovaní klieštov ? Ak vypustím do voľnej prírody napitého kliešta, je to vlastne samička, ktorá napitú krv použije k vyliahnutiu veľkého množstva daľších potomkov, čo nieje príliš užitočné pre dalšie bytosti. Ak ju však zabijem, hromadím negatívnu karmu. Je lepšie klieštov púštať späť do prírody ? Vďaka


07.05.2015 10:31:13

Admin- Dušan
Ahoj, ty sa musiš rozhodnúť, ktorú karmu radšej podstúpiš :) či tú, že zabiješ kliešťa, alebo tú, že ho pustíš a sa možno o trochu viac rozmnožia. Je to tvoja slobodná voľba ;)


17.05.2015 12:00:46

Michaela
Ahoj mam taky problem ze neviem odpustit to ze terajsi priatel este skor ako sme sa dali dokopy pretoze nam to trvalo dlho mal styk s mojou kamoskou s ktorou som ho zoznamila cize ma ako keby na urcitu dobu vymenil sice sme spolu neboli ale vecne si to pripominam a potom sa mi to aj v sne premiieta a neviem ako nato zabudnut ranilo ma to ale chcem byt snim . ALe vecne ma desi to ze co ak bude zas nou alebo sa stretnu alebo nieco poobne . snazim sa najst odpoved v budhizme


17.05.2015 12:00:50

Michaela
Ahoj mam taky problem ze neviem odpustit to ze terajsi priatel este skor ako sme sa dali dokopy pretoze nam to trvalo dlho mal styk s mojou kamoskou s ktorou som ho zoznamila cize ma ako keby na urcitu dobu vymenil sice sme spolu neboli ale vecne si to pripominam a potom sa mi to aj v sne premiieta a neviem ako nato zabudnut ranilo ma to ale chcem byt snim . ALe vecne ma desi to ze co ak bude zas nou alebo sa stretnu alebo nieco poobne . snazim sa najst odpoved v budhizme


19.05.2015 11:51:31

Admin - Dušan
Ahoj Michaela, to je len tvoje myslenie, ktoré ti vytvára utrpenie. Takže mohla by si začať so zenovým cvičením, ktoré ti dokáže pomôcť získať opäť kontrolu nad svojim myslením.



Pridať komentár

Vaše meno

Kontrolný reťazec


Text:


Emailový spravodaj

Prajete si pravidelne dostávať novinky do Vašej e-mailovej schránky?



Interné záležitosti sanghy