Archív - komentáre v rokoch 2010 a 2011

02.03.2010 19:29:52
Peter
Čo je to ištruktor výcviku..? Čo môže robiť a čo nie, aká je jeho úloha, aj úloha staršieho inštruktora..? Môže učiť dharmu, dávať rady..?

09.03.2010 11:33:05
Dušan
Peter, inštruktor výcviku je len populárnejší výraz pre učiteľa dharmy. Čiže môže viesť prednášky dharmy, ústrania, ceremónie, konzultácie, ale nie kong-anové rozhovory a organizovať život sanghy

16.04.2010 15:38:56
Jozef
Môže majster dharmy dávať inku alebo to môže urobiť len majster zenu ?

21.04.2010 19:46:44
denisa
K akému uvedomeniu to vedie, kto a či môže dávať inku?

22.04.2010 08:15:57
Jozef
Neviem ...

22.04.2010 11:02:24
igor
Inka môže dávať iba zenový majster, vedúci školy

28.04.2010 12:18:51
Jaa
ako sa moze clovek stat buddhistom ak je rodeny krestan?

28.04.2010 14:24:25
Dušan
Čo práve robíš? Predpokladám, že práve čítaš túto odpoveď. Takže je teraz toto tvoje čítanie kresťanské, alebo buddhistické, alebo ešte nejaké iné -istické?? :-)

28.04.2010 16:21:35
Jozef
Nikto sa nerodí ako kresťan či buddhista , je to otázka voľby .

10.06.2010 19:24:23
Ray
takze ak sa rozhodnem stat sa buddhistom a budem dodrzovat buddhisticke tradicie, bude zo mna oficialne buddhista ?

10.06.2010 19:59:37
Jozef
Buddhista , ne-buddhista , nebude lepšie poznať seba samého ?

25.06.2010 14:31:54
Ray
ano, to mas pravdu :) ale pravdupovediac stale premyslam nad tym, ci je aj nejaky ten "prestup" z jedneho nabozenstva do ineho.

25.06.2010 16:02:26
Jozef
Myslím , že nemám pravdu len som uvažoval , ešte nikdy som neprestupoval z nejakého náboženstva , takže neviem . Mám rád Zen .

06.07.2010 11:12:38
Michal
No neviem ako je to s prestupom medzi nabozenstvami, ale viem ze ani budhizmus a ani zen nie su nabozenstva takze ziadny prestup riesit nemusis... len rob to co chces :-)

06.07.2010 12:17:59
Jozef
Konečne niekto , kto pochopil , že viera nemusí byť náboženstvom . Michal a Ray aj ja musíme veriť . Prestupovať znamená veriť , neprestupovať tiež . Ateizmus je viera . Dá sa bez nej žiť .?

24.09.2010 14:30:14
Lubor
obloha je modra - verim, ze je modra trava je zelena - verim, ze je zelena viera - neviera... len to vsetko odhod a prava cesta sa zjavi rovno pred tebou

25.09.2010 14:06:34
Jozef
Konečne sa zjaví cesta a čo potom ?

26.09.2010 16:10:18
Lubor
Jozef, ty nevies, na co je cesta?

26.09.2010 21:01:15
Lubor
Jozef, ty nevies, na co je cesta?

27.09.2010 07:19:53
Jozef
Už viem .

27.09.2010 08:19:19
Jozef
Všetky dharmy sú prázdne , nevznikajú ani nezanikajú . Tak načo sú ? Neviem .

24.10.2010 10:30:37
Dušan
su pre teba :)

24.10.2010 17:06:19
Jozef
Tak ďakujem :)

27.11.2010 18:18:26
andrejbitala
Cesta je ničím.

27.11.2010 19:34:01
Jozef
Je to tak ? Potom je cestou všetko .

19.12.2010 13:37:22
lukove
Zdravím,. Mne pride Budhizmus ako životné presvedčenie s určitými pravidlami. presvedcenie preto lebo clovek ktory sa da na budhizmus robi to s prevedcenia a nie z viery v nieco, a pravidlami nie preto zeby boli len sucastou presvedcenia ale prijima ich zhora od inych, .. ja som krestan a snazim sa prezivat svoje prevedcenie ktore prameni z viery . na budhizme ma prave fascinuje to osobne chcenie a zodpovednost za svoj osud.

19.12.2010 18:42:19
Jozef
Pravidlá a mravné zásady sú nám blízke preto , lebo sme dosť ovplyvnený životom a nie sme tu samí . Pravidlá a zásady aby sme pomáhali a neubližovali slúžia k pochopeniu neznáma . Alebo pochopeniu - Kto som ?

23.02.2011 08:02:20
Dusan
ako chapes neznamo? :)

23.02.2011 08:08:43
Jozef
Tam kde začína Neznáme končí Chápanie . Neviem je pred Neviem .

10.03.2011 08:45:56
Fero
V článku SME sa píše, že Buddha vieru neodporúčal ale to neznamená , že ju zamietal.Len ako postup ju nepoužíval. Myslím, že v zenu je veľká viera veľmi potrebná. Zen je zliatinou buddhizmu a taoizmu čiže presahuje samotný buddhizmus .

10.03.2011 09:02:55
Dušan
Jasné, veriť si môžeš v čo chceš. Dôležité je, prečo veríš v to, v čo veríš? Niektorí veria len z pohodlnosti a z čisto sebeckých dôvodov. Napr. stačí mi veriť a je mi odpostene, tým pádom som JA spasený :-) Toto podľa učenia zenu je veeeľmi sebecký dôvod a keďže to JA (to seba) je labilné, tak taká je potom aj viera aj výsledky aj plody tej viery - sebecke. Preto zen hovorí hlavne o skúsenosti, rovnako ako taoizmus, tak aj buddhizmus. To je jediná skutočná pravda, len to, čo naozaj je. Nie to, čo si myslím, alebo chcem, alebo verím, že je. Aj v biblii sa píše, som, ktorý som - to je ten istý bod. Veľká viera v zene je skôr veľkou Dôverou, toto je, si myslím, lepší preklad. Je to ako keď sliepka sedí na vajciach, dôveruje/verí, že niečo vysedí, tak to robí usilovne, ale výsledok zaručený nemá. Rovnako sa chápa viera/dôvera v cvičenie v zene - sedíš, medituješ, ale nikto ti nezaručí, že niečo naozaj nakoniec dosiahneš :) V tomto zmysle je v zene chápaná veľká viera/dôvera - to znamená, založená na niečom reálnom, často znovu založená na nejakých skúsenostiach.

10.03.2011 09:43:38
Fero
Verím v Ničotu ,ak budem veriť v niečo iné môžem sa stať fanatikom . Dôverujem Ničote ,ak budem dôverovať inak môžem sa nazývať sebcom .

10.03.2011 10:24:22
Dušan
Keď povieš, že veríš v ničotu, tak veeeľmi slabo veríš. Lebo ako môže ničota povedať: "Verím v ničotu?" Niečo tu nesedí... :) Lebo keď to môže povedať, potom to nie je naozajstná ničota...

10.03.2011 16:33:31
Fero
Slová sú ako karty Pokru raz vyhráva ten inokedy tamten .

11.03.2011 08:16:24
Dušan
Ale toto nie je hra. Toto je zivot. A ako ho pouzit, ked ho uz raz mame, je to najdolezitejsie. Mozme ho cely stravit len hazardnymi hrami, alebo pomahat druhym. V tom je nasa slobodna volba, ale vsetko k niecomu nakoniec vedie - pricina a nasledok su vzdy jasne :)

11.03.2011 08:29:06
Fero
Len som sa osmelil naznačiť ,že treba ísť za slová .Pokiaľ nepoznáme svoju prirodzenosť slová o príčine a následku sú neužitočné .Ego rado pomáha druhým .Ego rado ubližuje .

11.03.2011 08:38:49
Dušan
Však preto som písal, že netreba stráviť život hrami, lebo najväčším hazardérom so svojím životom je prave JA :) často je schopné obetovať pre svoj názor pre to JA, pre seba vsetko (však aj to JA samotné je vpodstate len nejaký názor), často životy a slobodu tých druhých a casto to predava ako nezištnú pomoc :) Pomáhať druhým v zene však znamená pomôcť najprv sebe a aj ostaným prebudiť sa zo sna zvaného "ja-moje-mne"

11.03.2011 17:29:09
Fero
Verím ti ,pretože zenový dialóg nepovažujem za súťaž ale za proces .

02.08.2011 14:45:26
Anonym
Komu sa vlastne davaju tie sluby? Riesi sa dodrzavanie etiky?

02.08.2011 15:18:58
Dušan
Sľuby dávaš sám sebe. Dodržiavanie etiky sa necháva tiež hlavne hlavne na tebe. Sľuby v buddhizme sú v prvom rade na to, aby boli pomôckou v tvojej praktike - je to len ďalšia z foriem cvičenia. Predspisy berieme (rovnako aj cvičíme) preto, aby sme sa brebudili zo svojich sebaklamov do slobody (do svojej skutočnej podstaty) a mohli tak pomôcť sa prebudiť aj ostatným.

02.08.2011 15:53:25
Anonym
takze vlastne ked si niekto dava sluby a mysli si ze ich dodrziava ale v skutocnosti ich nedodrziava tak klame sam seba? ako vlastne vieme ze kedy sa uz neklameme a uz sme prebudeni?

03.08.2011 08:04:03
Dušan
Presne tak, klame hlavne sám seba v prvom rade. Vtedy sú mu tieto predpisy na nič, pretože sa nestávajú jeho praktikou - len možno ďalším predsavzatím, ktoré nakoniec odíde do zabudnutia. Aby sme rozpoznali, čo je len sebaklam a čo skutočnosť, na to nám slúži meditačná praktika. Bez toho je len veľmi ťažko sa prebudiť. Preto sa hovorí o prebudení, lebo sa to podobá na spánok. Keď sa ti niečo sníva, zdá sa ti to byť reálne. Ale keď sa človek ráno prebudí a nie je úplne zmetenej mysle, tak vie presne, že už sa mu to nesníva, že sa už prebudil.

03.08.2011 15:06:15
Anonym
A v budhistickom klastore sa mnisi/mnisky tiez mozu spravat neeticky a porusovat sluby? Ci tam sa to berie vazne?

03.08.2011 15:26:05
Dušan
Mnísi/mníšky sú v kláštoroch hlavne kvôli praktike a keďže dodržiavanie predpisov je tiež praktika, tak sa to od nich samozrejme vyžaduje ich dodržiavanie (ako sa od nich vyžaduje aj pravidelná účasť na formálnom sedení, spevoch a ostatných formách praxe). Kto to odmieta, musí kláštor opustiť. Od toho je to kláštor, aby sa v ňom intenzívne cvičilo. Nerozumiem ale otázke, či sa to myslí vážne. Kto/čo je to "sa to"? :)

04.08.2011 02:59:59
Anonym
"sa to" nie je rodne meno a priezvisko ani slovne spojenie. Slovo "sa" je zvratne zameno, ktore patri k slovesu berie, cize "berie sa" patri k sebe a slovo "to" je ukazovacie zameno. :-) To "to" je dodrziavanie etiky a plnenie slubov. Cize aby ta veta mala vyznam tak spravne mala byt napisana takto: Chcem sa opytat, ci tam sa dodrziavanie etiky a plnenie slubov berie vazne. A kde tam? Tam v klastoroch. :) Ale na tuto otazku si my uz odpovedal, takze to pisem len pre vysvetlenie. :)

04.08.2011 03:02:25
Anonym
Nie "my" ale "mi". :D

04.08.2011 08:09:29
Dušan
:)

email



Interné záležitosti sanghy